Amanda Ilestedt som föddes 1993 i Sölvesborg, kommer från en släkt där idrotten alltid spelat en framträdande roll. Flera av hennes släktingar har haft stora idrottsliga framgångar. Morfar Kenneth Ekman spelade ishockey på hög nivå, och spelade bland annat i OS i Sapporo 1972. Kusinen Oliver Ekman Larsson spelar ishockey i NHL för Arizona Coyotes, och hon är också släkt med den kända ishockeyspelaren Sven Tumba.

Amanda Ilested har alltså växt upp med idrott som en viktig och självklar del av livet och vardagen. Under uppväxten spelade hon med sina bröder, och testade många olika sporter. Hon spelade ishockey, handboll och fotboll såklart.

Under högstadietiden visade Amanda Ilestedt prov på sin kärlek till sporten. Flera gånger i veckan åkte hon buss de åtta milen enkel väg från hemmet i Sölvesborg till Karlskrona för att träna och spela med Karlskrona FF. När hon började gymnasiet flyttade hon för att kunna börja i LdB Malmö, nuvarande FC Rosengård, där tog fotbollskarriären fart. Hennes debut i Malmölaget i Damallsvenskan skedde 2010, och som 17-åring blev hon uttagen att spela i Sveriges trupp i U20-VM. Det hann bli fem SM-guld innan det var dags att ta nästa steg i karriären, och se sig om efter ett kontrakt utomlands.

Drömmen om Tyskland

Amanda Ilestedt kände att hon började bli klar med Allsvenskan. Efter många år i Rosengård behövde hon få nya utmaningar för att utvecklas. Rosengård var ledande i sin liga, och det gav henne inte tillräckligt stort motstånd i sin position som försvarsspelare. Drömmen hade alltid varit att få spela i Tyskland, eftersom Bundesliga “trots allt är den bästa ligan i världen”. Laget hon spelar i, FFC Turbine i Potsdam, är ingen given etta, men de ligger och konkurrerar med de bästa lagen, vilket ger Amanda Ilestedt de utmaningar hon eftersökte. Hon har också fått gå utanför sin trygghetszon i mittförsvaret, och fått spela en del som ytterback.

Skillnader i spel

Amanda Ilestedt har i intervjuer beskrivit skillnaderna mellan att spela fotboll i Tyskland och att spela i Sverige, som att det är ett mycket rakare spel i Tyskland, det går fortare och är mer direkt. I Sverige är det mer fokus på passningsspel i alla delar. Men hon har också understrukit att standarden inte på något sätt är dålig i Sverige, bara det att nivån i Tyskland i allmänhet är lite högre och lite jämnare. Hon menar att även om Sverige blivit jämnare och bättre på senare år, så är spelet i Tyskland överlag fortfarande snäppet tightare.

och skillnader i kultur

Även den hängivna och livliga supporterkulturen i Bundesliga skiljer sig en hel del från det Amanda Ilestedt har varit van vid hemifrån. Hennes lag, Turbine, har en skara väldigt trogna fans, som förutom att heja på vid hemmamatcherna, också åker med i buss till alla bortamatcher. Det finns exempel på supportrar som flyttat långt bort på grund av arbete, men som åker till Karl-Liebknecht-Stadion till varje hemmamatch. Mer än 50 mil enkel väg! Amanda Ilestedt har pratat entusiastiskt om sina nya fans, och sagt att det är häftigt och att det är härligt med allt liv på läktarna.

Utanför fotbollen

Vid sidan om fotbollen har Amanda Ilestedt studerat marknadsföring, ekonomi och juridik, för att få lite omväxling. Hon har funderat på att starta eget företag framöver. Bland fritidsintressen är friluftsliv högst på listan, också det ett intresse som kommit med familjen. Precis som sin pappa tycker hon om att fiska och jaga: älg, vildsvin och rådjur och liknande. Men särskilt mycket tid till dessa intressen finns inte i fotbollsspelarens liv. Dock är hon heller inte främmande för att fördriva de korta stunder av ledig tid hon ändå har med lite mindre tidskrävande aktiviteter, som att ta en fika eller shoppa.

Svensk fotboll, Svenska spelare