Stina Blackstenius föddes 1996 i Vadstena, hon är en svensk fotbollsspelare som spelar för Linköpings FC. Hennes moderklubb är Vadstena GIF där hon spelade fram till 2013, då hon började spela för Linköpings FC i Damallsvenskan. Under två år har hon även spelat för en fransk klubb, men sedan början på januari 2019 återvände hon till Linköpings FC.

Stina har varit nominerad till priser och även vunnit pris för “årets genombrott” vid Fotbollsgalan 2015. Stina har haft en bra karriär hittills och kommer förhoppningsvis fortsätta att ha det. Det vi nämnt hittills är självklart inte allt som hon har varit med om, mer om hennes karriär och vem Stina egentligen är berättar vi om här nedan.

Stinas privatliv

Den femte februari 1996 föddes Stina Blackstenius i Vadstena. Hennes föräldrar heter Lena Wiberg och Magnus Blackstenius, hon har två syskon, en yngre halvsyster och en äldre bror. Redan från ung ålder var Stina intresserad av sport, hon sysslade främst med handboll, fotboll och friidrott. Hon slutade med handboll 2013, men fortsatte med fotboll som hon spelar än idag.

Redan vid 6-års ålder började hon spela för Vadstena GIF och fortsatte fram till 2013 då hon började spela för Linköping FC. I juni 2015 tog Stina studenten från Kungshögaskolan i Mjölby där hon studerade det ekonomiska programmet. Hon flyttade sedan till Linköping under vintern 2015/2016 för att fortsätta sin fotbollskarriär med deras lag. Sedan dess har hennes karriär gått spikrakt uppåt.

Karriär mellan 2002 och 2016

Som vi berättade började Stina spela fotboll för Vadstena GIF redan vid 6-års ålder. Hon spelade i division 3 under säsongen 2011 och gjorde då 21 mål under 18 matcher. Säsongen efter vann hon seriens skytteliga då hon gjorde 38 mål under 17 matcher. Efter detta blev hon utsedd till “Årets Flickspelare i Östergötland”. 2013 skrev hon ett treårskontrakt med Linköping FC.

Den 17 april 2013 spelade Stina Blackstenius sin första match i Damallsvenskan. Sitt första mål gjorde hon i maj samma år när de spelade mot LdB FC Malmö. I den 12:e omgången fick hon chansen att spela i LFC:s startelva. Hon behöll sedan den platsen under resten av säsongen. I slutet av 2016 blev det klart att Blackstenius inte förlängt kontraktet med Linköpings FC.

Montpellier HSC

Efter att det blev klart att hon inte skulle fortsätta spela för Linköping FC var det minst åtta andra klubbar som visade intresse för henne. Hon tackade nej till bland annat FC Bayern Munchen och Chelsea LFC. I början av januari 2017 bekräftade Montpellier HSC, en fransk klubb i Division 1 Féminine, att Blackstenius skrivit ett 2,5-års kontrakt med dem.

Stina gjorde där sin debut den 14 februari 2017 och avgjorde matchen mot Paris Saint-Germain Féminines. Hon fortsatte spela med klubben och fram till årsskiftet gjorde hon 10 mål under 11 ligamatcher. Säsongen 2018/2019 började tungt för Blackstenius och Montpellier HSC, men de kämpade sig igenom. Under 43 matcher noterades det att Blackstenius gjorde 26 mål. Sista matchen för klubben spelade hon i januari 2019.

Priser och nomineringar

Förutom priset för “Årets Genombrott” som Stina Blackstenius mottog vid Fotbollsgalan 2015 har hon blivit nominerad till “Årets Forward” tre gånger. Det var mellan åren 2015 och 2018, men hon vann inte de gångerna. Under sin debut i A-landslaget var hon med och kammade hem ett OS-silver. En annan sak som är värt att nämna är att Blackstenius har målrekordet genom alla tider för U19-EM.

A-landslaget och återkomsten till Linköpings FC

Efter att ha spelat med Montpellier HSC i över två år blev det bekräftat den 30:e januari 2019 att Stina Blackstenius återvänder till sin förra klubb, Linköpings FC. Förutom klubbarna vi nämnt har Stina sedan 2015 även spelat för A-landslaget. Sin första match med A-landslaget spelade hon i EM-kvalet 2017. Matchen var mot Danmark där de vann med 1-0.