En av Sveriges stora fotbollsstjärnor just nu är Marcus Berg. Han är född den 17 augusti 1986 i Torsby i norra Värmland. För tillfället spelar han i Al Ain i den arabiska ligan UAE Gulf League samt i det svenska landslaget. Tidigare har han dock spelat i bland annat IFK Göteborg, FC Groningen (Nederländerna) och Hamburger SV (Tyskland).

Marcus Berg har en äldre bror vid namn Jonatan, som också är fotbollsspelare. Jonatan har bland annat spelat i IFK Göteborg, Gefle IF och Varbergs BoIS. Medan Jonatan är mittfältare är dock Marcus Berg anfallare, och i dagsläget en av de bästa vi har i Sverige. Det gjorde att han år 2008 blev inbjuden att spela för det svenska herrlandslaget i fotboll.

Tiden i IFK Göteborg

Man kan säga att Marcus Bergs framgångsrika karriär som fotbollsspelare startade när han blev värvad till det allsvenska fotbollslaget IFK Göteborg år 2003. Innan det spelade han i IFK Velen och Torsby IF. Sin allsvenska premiär gjorde han som 19-åring år 2005 och då med IFK Göteborg. Laget mötte Malmö FF och Marcus Berg blev inbytt på övertid i matchen.

Under 2007 fick Marcus Berg sitt stora genombrott i Allsvenskan då han gjorde 14 mål på 17 matcher. Samma säsong blev dessutom IFK Göteborg allsvenska mästare, vilket Berg delvis var ansvarig för. Det var också hans sista år i Sverige. Senare samma år såldes han till nederländska FC Groningen, vilket blev den dyraste spelarförsäljningen som IFK Göteborg har gjort.

Lagen efter IFK Göteborg

Efter sin tid i IFK Göteborg har Marcus Berg spelat i flera klubbar och ligor utomlands. Han såldes först till FC Groningen, men år 2009 gick han över till Hamburger SV som spelar i Bundesliga. Klubben gjorde relativt bra ifrån sig samma år och fick därför möjligheten att spela i UEFA Europa League. I juli 2010 lånades han ut till PSV Eindhoven.

År 2013 såldes Marcus Berg till grekiska Panathinaikos med vilka han skrev ett fyraårskontrakt. Han gjorde mycket bra ifrån sig där, vilket ledde till att han under 2014 blev utsedd till “Årets mest värdefulla spelare i Grekland”. Sedan år 2017 spelar Marcus Berg i Al Ain. De spelar i sin tur i Arabien Gulf League, som är den högsta divisionen i den Förenade Arabemiraten.

Marcus Berg i landslaget

Marcus Berg har hunnit spela i många olika lag sedan starten. Ytterligare en merit som kan läggas till hans CV är att han sedan år 2008 även spelar i det svenska herrlandslaget i fotboll. Han debuterade samma år i en match mot Turkiet inför EM 2008 och året därpå gjorde han sitt första mål i landslaget med hjälp av Zlatan.

Sedan flera år tillbaka har Marcus Berg varit en av nyckelspelarna i det svenska herrlandslaget i fotboll. Han har en självklar plats i toppen och tillsammans med de övriga spelarna lyckades han ta Sverige till kvartsfinal i VM 2018. Så långt har inte Sverige kommit i ett världsmästerskap sedan det magiska året 1994, då Sverige lyckades kamma hem bronset i VM.

Ett urval av Marcus Bergs meriter

Under sin tid som fotbollsspelare har Marcus Berg kammat hem en rad utmärkelser och priser. Tillsammans med IFK Göteborg mottog han det allsvenska guldet 2007 och silvret 2005. Han kom på delad förstaplats i den allsvenska skytteligan 2007. Han är också ett av Groningens hittills dyraste spelarköp, blivit “turneringens spelare” i U21-EM år 2009 och utsedd till den viktigaste spelaren i grekiska ligan 2013–2014.

Sammanfattning

Marcus Berg, född 1986 i Värmland, är en svensk fotbollsspelare som tidigare spelat i bland annat IFK Göteborg, nederländska FC Groningen och grekiska Panathinaikos, men spelar sedan 2017 i arabiska Al Ain. Sedan 2008 är han dessutom uttagen till det svenska herrlandslaget. Några av Bergs främsta meriter är vinnare av Allsvenskan tillsammans med IFK Göteborg 2007 och kvartsfinalen i VM 2018.

Svensk fotboll, Svenska spelare