Ali Suljic är en ung svensk fotbollsspelare som föddes den 18 september 1997 i Motala, men som har rötter i Bosnien. Han inledde sin karriär som fotbollsspelare i det lokala laget Motala AIF och som 15-åring (hösten 2012) fick han möjlighet att spela i seniorlaget i division 2. Efter det skrev han i januari 2013 på ett 4-årskontrakt på med den engelska fotbollsklubben Chelsea och flyttade dit sommaren 2013. Chelsea var inte den enda brittiska klubben som var intresserade av Suljic, även Arsenal, Liverpool och Manchester City visade intresse. Läs mer om Suljics tid i Chelsea längre ner i artikeln.

På fotbollsplanen har Suljic rollen som försvarare, mer specifikt mittback. Som mittback är han en trygg punkt för laget på planen och har fått gå in i många dueller mot kända anfallare. Han är 1,89 cm lång och med sina 22 år är han endast i början av sin karriär, trots sin långa erfarenhet av stora klubbar och en mängd matcher. Under 2018 flyttade Suljic tillbaka till Sverige och fortsatte spela där. Han började sin comeback i Sverige genom att spela med Häcken, men i början av 2019 flyttade han över till Brommapojkarna, där han för tillfället spelar i Superettan.

Ungdomslandslaget

Ali Suljic har hittills spelat 34 landslagsmatcher i ungdomslandslaget. Han var dessutom en del av det svenska laget som gick till semifinal i U17-EM år 2013 och som sedan även tog brons i U17-VM samma år. Där spelade han även som mittback och i EM spelade han samtliga matcher medan i han deltog i fyra av Sveriges totalt sju matcher i VM. Suljic är en ung talang som redan har samlat på sig en hel del erfarenhet från viktiga och meriterande matcher, en erfarenhet som ger honom en stor fördel när det kommer till hans utveckling i framtiden.

Tiden i Chelsea

Ali Suljic värvades till Chelsea redan år 2013 när han endast var 16 år gammal. I Chelsea stannade han i de fyra år som hans kontrakt gällde innan han begav sig tillbaka till Sverige för att spela. Chelsea är en av Englands mest framstående och bästa fotbollsklubbar och att få utvecklas hos dem är något som många unga fotbollstalanger drömmer om. Åren hos Chelsea gav Suljic stor erfarenhet och kunskap som gjort honom väldigt eftertraktad på fotbollsmarknaden. Som fotbollsspelare i Chelsea fick han lära sig av några av världens främsta spelare, vilket gav honom fina förutsättningar i framtiden.

En ung talang

Som en ung talang inom en stor sport kan det vara svårt att behålla fötterna på jorden samt att behålla fokus. Ali Suljic har dock lyckats med just detta. Han har behållit sin ödmjukhet och sitt hjärta för sporten, vilket syns i hans spelstil. Som en ung talang brukar man ofta vinna eller försvinna, men Suljic har alla förutsättningar för att fortsätta att lära, växa och att vinna. Han har garanterat en lång karriär framför sig i Sverige och eventuellt utomlands igen om det är dit viljan och motivationen pekar. Ali Suljic är alltså ett namn att lägga på minnet.

Fotbollskulturen i Sverige

I Sverige finns det en stark fotbollskultur. Det är ofta fullt på matcherna och de som står i klacken har en brinnande kärlek för sitt lag. Det är vanligt att ha koll på alla spelarna på planen och veta om deras talanger och erfarenheter. Efter att ha tagit del om denna artikel kan du definitivt imponera med dina kunskaper om Ali Suljic, vilket är extra viktigt om du råkar vara ett stort fan av Brommapojkarna. Men vem vet vilken klubb denna talangen kommer spela för i framtiden? Det kan lika väl vara just din favoritklubb, så håll koll!

Svenska spelare