Den svenska fotbollsspelaren Thomas Isherwood begav sig redan som 17-åring ut i fotbollsvärlden och närmare bestämt Tyskland. Hans fotbollskarriär började dock som pojkspelare i Stockholmslaget Fruängen. Under hans tidiga karriär spelade Isherwood även för AFC United (Eskilstuna) och slutligen Brommapojkarna. Han är idag som 21-åring en stor backtalang och spås en lysande framtid som fotbollsspelare. Vi kommer garanterat skriva mer om Isherwood.

Under sommaren 2018 tog den svenska fotbollsspelarens kontrakt med Bayern München slut och han värvades av den engelska klubben Bradford City. Efter spekulationer om en flytt till Göteborg blev det istället en flytt till fotbollsklubben Östersund, som tidigare i år presenterades som Isherwoods nya klubb. Vi kommer alltså att få se mycket av den talangfulle backen på “hemmaplan” framöver.

Från Brommapojkarna till Bayern München

Brommapojkarna är en av de svenska fotbollsklubbar som fostrat flest svenska fotbollsproffs. Faktum är att klubben tillhör en av Europas främsta inom ungdomsverksamhet. Thomas Isherwood är fostrad i klubben, men innan han kom till Brommapojkarna hade han hunnit med spel i Fruängen samt Eskilstunalaget AFC United. Som 17-åring kom han via Brommapojkarna i kontakt med den tyska storklubben i Bundesliga, Bayern München.

Thomas Ischerwood blev värvad som ungdomsproffs till den tyska klubben redan 2015 och kom att börja spela i Bayern Münchens U19-lag. Två år senare skulle dock A-lagströjan på och den svenska backens debut i klubbens främsta lag var ett faktum. Under säsongen 2017/2018 spelade Isherwood totalt sex matcher samt gjorde tolv inhopp för klubbens reservlag. Han var duktig, men fortfarande väldigt ung.

Från Tyskland till England

När kontraktet med Bayern München gick ut under sommaren 2018 var funderingarna stora kring vad som skulle hända med Isherwood. Han var för ung och orutinerad för att tas ut till lagets A-lag. England och Bradford City i League One blev dock svenskens nästa steg. Kontraktet skrevs på för två år, men det skulle visa sig bli en kort tid i England för backen.

Isherwood visade tidigt ett starkt intresse till att återvända hem till Sverige för spel i Allsvenskan. Spekulationerna började snabbt gå vilt gällande hans framtid i Sverige eller i en annan utländsk fotbollsliga. I samband med att Isherwood bröt kontraktet med Bradford City var dock en flytt ett faktum. Det var dock ingen som visste var han tänkte landa.

Östersunds värvning av Isherwood

Flera Allsvenska storklubbar hade visat intresse för backen, men ingen visste säkert vilken klubbtröja som skulle bli Isherwoods vid hemkomsten till Sverige. IFK Göteborg, Hammarby och Östersund var de stora klubbarna det snackades om. Tidigare i år (2019) skulle dock Östersund presentera Isherwood som ny spelare inför den kommande säsongen. Han har skrivit på för fyra år i ÖFK-tröjan.

Ryktet säger att Thomas Isherwood valde Östersund på grund av klubbens visioner och framtidstänk. Han kände sig redo för nya utmaningar och motiverad att utvecklas som fotbollsspelare, vilket Östersund till mycket kunde erbjuda. Östersund har själva sagt om värvningen av Thomas Isherwood att hans genuina profil skulle bli ett starkt kort för klubben. Han är en ung talang med gedigen erfarenhet.

Försäsongen

Som spelare anser Thomas Isherwood sig själv vara en stark försvarsspelare. Han är generellt sett ansedd som en tuff spelare där han vinner många dueller. Isherwoods spelsinne har många gånger blivit omtalat och han är orädd när det kommer till att ta hand om bollen. Han är med andra ord en tämligen komplett backspelare som lätt anpassar sig till olika spelsituationer.

Framtidsutsikter för Isherwood

Thomas Isherwood är fortfarande ung med sina 21 år. Trots sina unga år har han hunnit med många värdefulla år utomlands i både England och Tyskland. Det gör honom till en erfaren talang, vilka inte växer på träd. Östersund kommer garanterat få stor nytta av Isherwood och det blir för oss fotbollsfans ett sannerligen spännande fotbollsår att se fram emot på hemmaplan.

1 thought on “Thomas Isherwood