Victor Nilsson Lindelöf är en svensk fotbollsspelare som för närvarande spelar för Manchester United i Premier League. Han är även en representant för det svenska landslaget. Positionen som han spelar är försvarare/back. Lindelöf föddes den 17 juli 1994 i Västerås i Västmanland, det var även där som han växte upp. Som ung inledde han sin karriär genom att spela för klubbarna IK Franke, Västerås IK och Västerås SK. Det var i Västerås SK som han startade sin seniorkarriär genom att hjälpa sin klubb att flyttas upp till Superettan, som är den näst högsta divisionen i Sverige inom fotboll.

Lindelöf fortsatte sin karriär i den portugisiska klubben Benfica, för att sedan bli värvad till storklubben Manchester United där han spelar än idag. Victor spelar även i Sveriges landslag. Han var en av spelarna som vann guld i U21-EM 2015. Vid fotbollsgalan 2016 blev han utvald till “Årets back” och vid fotbollsgalan 2018 fick han guldbollen. Victor Nilsson Lindelöf är gift med influencern Maja Nilsson Lindelöf. Maja, tillsammans med Sanna Dahlström, driver en podcast vid namn Livet på läktaren. I denna får du veta hur det är att leva med en elitspelare till partner. Tillsammans har Victor och Maja även en son som föddes 2019.

Tidig karriär

Som en ung pojke spelade Victor Nilsson Lindelöf för Klubbarna IK Franke, Västerås IK och Västerås SK juniorlag. I december 2009 så flyttades Lindelöf upp till Västerås SK:s A-lag. Denna debut gjorde han den 25 oktober 2009 i en match som slutade i en vinst över BK Forward 3 – 0. Under säsongen 2010 hjälpte Victor sitt lag att bli uppflyttade i den näst högsta divisionen som finns i Sverige, nämligen Superettan. I denna division spelade Victor Nilsson Lindelöf hela 27 matcher. Lindelöf spelade i Västerås SK seniorlag från 2009 – 2012 och efter detta flyttade Victor sin fotbollskarriär utomlands.

SL Benfica

Victor Nilsson Lindelöf var enbart sjutton år när han skrev kontrakt med sin första klubb utomlands. Klubben var portugisiska Benfica och året var 2011. Kontraktet skulle börja gälla sommaren 2012. Här spelade han totalt 96 matcher innan han i juni 2015 skrev på ett A-truppskontrakt med klubben. I divisionen Premiera Liga blev det 48 ligamatcher spelade totalt. Den 16 februari spelade Lindelöf ifrån start i en åttondelsfinal av Champions League 2015/2016 i en match mot Zenit Sankt Petersburg. Mötet slutade i vinst 1–0. Matchen efter gjorde Victor sitt första mål för Benfica när laget spelade mot Pacos de Ferreira. Efter detta blev Lindelöf ordinarie i laget.

Manchester United

2017, närmare bestämt den 14 juni gick en engelsk storklubb ut med att de lyckats värva Lindelöf. Denna klubb var självaste Manchester United som spelar i Premier League. Den 1 juli 2017 anslöt sig Victor till deras klubb genom ett kontrakt på fyra år, med option på ytterligare ett år. Övergångssumman gick klubben själva aldrig ut med, men BBC påstod att summan var på över 31 miljoner pund. Om detta påstående är sant gör detta Lindelöf till den dyraste försvararen klubben någonsin investerat i. Victors tröjnummer i laget är 2. Än så länge har Viktor Nilsson Lindelöf spelat 39 ligamatcher för Manchester United.

Landslagskarriär

Lindelöfs landslagskarriär började när han spelade U21-EM 2015. Han var den spelare som satte den avgörande straffen i straffläggningen i finalmatchen mot Portugal. Matchen slutade 4 – 3 till Sverige. För Sveriges A-landslag debuterade Lindelöf den 24 mars 2016. Det var under denna säsong som han fick en plats i den svenska truppen i fotbolls-EM 2016. Lindelöf spelade även i fotbolls VM 2018. Där hade han position som en av två ordinarie mittbackar i startelvan. Lindelöf blev inte bara hyllad för sitt defensiva spel efter Sveriges seger mot Schweiz i åttondelsfinal, utan även för att ha tagit initiativ till anfallet som resulterade i att Sverige avgjorde matchen 1 – 0.

Svenska spelare