Mikael Lustig är en svensk fotbollsspelare som gjort sig ett namn både utomlands och i Sverige. Han föddes 1986 och det var i Sandåkerns SK som han inledde sin framgångsrika karriär. Han värvades sedan till att spela i Umeå FC, vilka inte håller till i Allsvenskan. Där spelade han i två år innan han sedan påbörjade en proffskarriär i Sveriges högsta serie.

Det var 2005 som Lustig gjorde sin allsvenska debut i laget GIF Sundsvall. Han gjorde två mål på åtta matcher under säsongen, men laget flyttades sedan ner till Superettan. Lustig fortsatte dock att spela med laget och efter två säsonger i Superettan lyckades de ta sig tillbaka till Allsvenskan säsongen 2008. Lustig var ordinarie i laget och spelade med dem tills sommaruppehållet.

Klubbkarriär

När det var sommaruppehåll i Allsvenskan på grund av fotbolls-EM skrev Lustig kontrakt med den norska fotbollsklubben Rosenborg BK. Han började spela med dem direkt den sommaren. Rosenborg BK är ett lag i den norska elitserien och Lustig tillhörde dem i fyra säsonger, fram till hösten 2011. Då var det många europeiska klubbar som var intresserade av att värva honom.

Fulham från England, Espanyol från Spanien och skotska Celtic var intresserade av Lustig, som valde det sista alternativet. Han började spela för Celtic 2012 och spelar där fortfarande nu 2019. Han har spelat över 250 matcher för laget där även Henrik “Henke” Larsson spelade. Även om han spelar som högerback har han gjort en hel del mål under sina år i klubben.

Landslagskarriären

Mikael Lustig började spela i landslagets U-18 lag och efter 2006 i deras U-21 lag. Det var 2008 som han fick bli en del av Sveriges A-landslag i en match mot USA i januari. Första målet för landslaget dröjde dock till 2011 då han i EM-kvalet gjorde mål mot Moldavien, en match som Sverige senare vann med 2-1.

Mikael Lustig var uttagen till Sveriges 23-mannatrupp som åkte till VM i Ryssland 2018, där han spelade med svenska landslaget i flera av matcherna. Sammanlagt har Lustig spelat 75 matcher med landslaget och han har gjort sex stycken mål under dessa matcherna. Han spelade även i EM 2012 och EM 2016 och är fortfarande med i Sveriges landslag.

Celtic – ett av världens bästa lag

Celtic F.C. är ett av världens bästa klubblag och har vunnit samtliga ligatitlar sedan Mikael Lustig kom till klubben. De har även spelat hem skotska kubben tre gånger under denna tiden. Mikael Lustig har som sagt spelat i Celtic sedan 2011 och han är idag vice-kapten för laget. Lustig är en av de spelare som spelat flest matcher i laget; över 100 stycken.

Celtic har spelat flera Champions League, men 18/19 blev de utslagna under kvalifikationsrundorna och fick därav spela Europe League istället. I Scottish League Championship har de varit vinnare sju år i rad och de har sammanlagt tagit titeln 49 gånger genom åren. Av dessa anledningar tycker vi att laget platsar på vår sida som handlar om svenska fotbollsspelare i världens bästa lag.

Mikael Lustigs privatliv

Mikael Lustig bor i Skottland med sin familj som består av hans fru Josefin och deras två döttrar Lucia och Lexie. Hans fru har följt honom sedan starten av förhållandet och de gifte sig 2003. Mikael Lustig har också en syster vid namn Malin. Det finns inte så mycket information om Lustigs privatliv, men hans fru har bland annat en blogg om livet som fotbollsfru.

Sammanfattning

Mikael Lustig är en svensk fotbollsspelare som har positionen som högerback. Han har spelat i GIF Sundsvall i Allsvenskan, Rosenborg FK i Norge och nu spelar han i Celtic F.C. i Skottland. Lustig är också en del av Sveriges A-landslag sedan 2008 och han har spelat i två Europeiska Mästerskap samt i VM 2018 i Ryssland. Vi kan förvänta oss att se mer av honom!

Svenska spelare