Fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic, född den 3 oktober 1981 i Västra Skrävlinge i Malmö, är en välkänd svensk fotbollsspelare som i skrivande stund spelar för Los Angeles Galaxy. Zlatan Ibrahimovic växte upp i Rosengård och flyttade mycket fram och tillbaks på grund av föräldrarnas skilsmässa. Fotbollslegendaren berättar att han växte upp under enkla levnadsförhållanden och trots bråk, intriger och bekymmer både i hemmet och i skolan saknar Ibrahimovic sin pappas hemlagade mat och den varma kärleken som omgav Zlatan och hans fem syskon. Zlatan Ibrahimovic är en troende katolik och värderar tron lika högt som familjen, fotbollen och karriären.

På grusplanen som ligger näst intill Cronmans väg i stadsdelen Rosengård fattade Zlatan tycke för fotboll och insåg att detta var något han brann för. Han fick sina allra första fotbollsskor vid fem års ålder av sin far och efter många års träning i lagen BK Flagg och FBK Balkan började han spela i Malmö FF 1998. Utöver fotbollsintresset hade Ibrahimovic ett stort intresse för taekwondo och fick ett svart hedersbälte år 2010 av Malmöklubben Enighet. Zlatan gick i Stenkulaskolan under grundskolan och efter att ha gått merparten av gymnasietiden på Borgargymnasiet med fotbollsinriktning valde han att hoppa av för att lägga allt fokus på fotbollen.

Klubbkarriär- vad hände efter debuten i Malmö FF?

Efter att Zlatan Ibrahimovic gjorde sin A-lags debut i Malmö FF år 1998 började han uppmärksammas på allvar i Allsvenskan år 1999. Strax därefter, närmare bestämt år 2001, blev han värvad till det nederländska laget Ajax för 80 miljoner kronor och gjorde succé. I september år 2002 gjorde Ibrahimovic två mål i sin Champions Leauge debut mot Lyon. Två år senare, år 2004, blev superstjärnan klar för en flytt till det italienska laget Juventus för att senare år 2006 värvas till Inter för 24,8 miljoner euro (motsvarande 230 miljoner kronor i motsvarande växelkurs). Under säsongen 2006/2007 blev han italiensk vinnare av skytteligan med 15 mål.

Landslagskarriär och fortsatt karriär

Zlatan gjorde sin debut i det svenska landslaget år 2001 och i sin 56:e landskamp fick han för första gången bära lagkaptensbindeln. År 2009 inleddes förhandlingar mellan Inter och Barcelona, som både var måna om att ha den nu välkände fotbollslegendaren i sitt lag. Efter långa uppoffringar köptes Zlatan Ibrahimovic för 240 miljoner kronor. Nu hade alla lag fått reda på vem superstjärnan var och ville ivrigt värva honom, varav AC Milan blev nästa lag för Zlatan Ibrahimovic. År 2012 blev Ibrahimovic klar för PSG för att fyra år senare värvas till Manchester United. Idag spelar fotbollsproffset i Los Angeles Galaxy, ditt han flyttade år 2018.

Familj och varumärke

Under sina år som fotbollsproffs träffade Zlatan Ibrahimovic sin nuvarande sambo, Helena Seger. Tillsammans har de två fotbollsintresserade pojkar födda 2006 och 2008. I Maj 2003 fick Ibrahimovic patent på sitt förnamn och det kunde numera bara användas i de syften han godkänt, varav sportkläder och skor är några nämnda. År 2007 upprustade Zlatan den fotbollsplan han spelat på som barn, tillsammans med Nike. Men det är först under 2010 talet som Zlatan blivit den mest omtalade idrottsstjärnan utanför fotbollsplanen då han bland annat lanserat en egen parfym samt klädmärket A-Z. Han har också deltagit i flertalet reklamfilmer samt skrivit en självbiografi tillsammans med David Lagercrantz.

Sammanfattning – vem är Zlatan Ibrahimovic?

Zlatan Ibrahimovic är och har sedan 90-talet varit en av världens bästa fotbollsspelare, där den position han trivs bäst i är anfall. Han påbörjade sin karriär på en fotbollsplan bredvid Cronmans gata i Malmö där han är född och uppväxt, för att sedan spela i BK flagg och värvas av Malmö FF. Efter debuten i Malmö FF har han spelat i flertalet utländska lag och köpts för rekordhöga summor. Han har under 2010-talet medverkat i flertalet reklamfilmer samt lanserat egna produkter och sportartiklar. Idag är Zlatan Ibrahimovic en tvåbarnspappa, spelandes i det amerikanska laget Los Angeles Galaxy.